אנחנו לא לגמרי מבינים את זה אבל יש ריחות של בשמים מסוימים שמוציאים מאיתנו תגובות פיזיות מיידיות. היזכרו בעצמכם הולכים ברחוב או מסתובבים בחנות ופתאום עובר לידכם מישהו עם בושם שפשוט תופס לכם את את האף. אין דרך אחרת לתאר את זה. אתם מיד מסובבים את הראש ופעמים רבות לא מסתפקים רב בזה. "מה זה הבושם הזה?" אתם שואלים בשקיקה. כן, לכולנו יש בשמים שנוגעים לנו באותן בלוטות יצריות פראיות ומתניעות תהליך תגובה בגוף. מה שמעניין הוא שהתהליך הוא מאוד אישי וכל אדם מגיב אחרת לבשמים. בזמן שבושם אחד יטריף אתכם לחלוטין בושם אחר יגרום לכם לרצות לצאת מהחדר ולהתרחק הכי הרבה שאתם יכולים. לטעם שלנו בריחות וניחוחות מבושמים אין שום הסבר מדעי. כיצד יכול להיות שריח בושם אחד מעורר תגובה אחרת כל כך בין אנשים שונים. אבל חישבו על כך כאילו זה הטעם שלכם בכלל; אדם שנראה נפלא בעיניכם עשוי להיראות לא אטרקטיבי בעליל בעיניו של אחר. אז מה בכלל, הבושם הזה, ממה עשוי, איך עובד? אספנו קצוות מידע שונות כדי להרכיב סוג של פרופיל לנוזל המסתורי מכולם – הבושם.

 

קראו גם על למה בושם עם פרזנטור ישראלי לא מצליח?>>

ההיסטוריה של הבושם – דבר והיפוכו

ההיסטוריה של הבושם הולכת לא פחות מעשרות אלפי שנה אחורה. אולם פרט הטריוויה הפיקנטי כאן הוא שהבושם הראשון הופק על ידי האדם הקדמון משרף של עצים מסוימים, כאלו שהפיצו ריחות חזקים לתועלת שונה בעליל מהיום... מטרת הבושם דאז היתה לחלוטין הפוכה מהיום: במקום למשוך אנשים, היו מורחים את נוזלי הבישום כדי להרחיק ולהרתיע סוגי יתושים וחרקים עוקצניים ומסוכנים. הריח היה כל כך חזק שהיה מספק הגנה למי שהיה מורח אותו על עצמו. בהמשך ייצרו גם שיקויים ריחניים מצוף פרחים שנועדו לא רק לבישום אלא גם למטרות ריפוי והבראה. בעת העתיקה כבר ייצרו בישום בכל מיני מקומות בעולם, כמו מזרח אסיה, מצריים, פרס ורומא למטרות שונות לחלוטין. המומחים היו מייצרים בשמים נוזליים, משחות שונות וחומרי להבערת קטורת, עם ריחות דומיננטיים ובעלי נוכחות. במצריים לא הסתפקו בחיים, ומרחו גם את מתיהם במשחות בושם ריחניות כדי שיתקבלו בזרועות פתוחות בעולמות הבאים.

גם ההיסטוריה היהודית שזורה באזכורים של מוצרי בישום; בתנ"ך למשל מסופר על בשמים. בספר שמות לדוגמה מזכירים בשמים וקטורת העשויים מצמח הלבונה, או שמן משחה העשוי מצמח מור, ויש כמובן עוד אזכורים רבים. במקומות אחרים כבר ישנה התייחסות לשימושו האירוטי משהו של בושם, כמו למשל בספר תהילים. בחפירות ארכיאולוגיות שבוצעו בקרבת עין גדי נחשפו עתיקות ושיירים של מה שאחר כך התברר כמעבדה לייצור מוצרי בישום, שריתקה את כל החוקרים המעורבים. המעבדה היתה צמודה לשרידים של בית כנסת עתיק כאשר העריכו כי שניהם פעלו במאה ה-6 לספירה. ובהמשך כמובן בשמים הלכו ונהיו חלק מהחיים. באירופה מלכים אנשי אצולה ואנשי חצרם השתמשו רבות בבישום עד כדי כך שהיו סיפורים על חדרים בהם היה קשה לנשום בשל הניחוחות החזקים.

בישום וחיזור: תגידי.. את באה לפה הרבה?

ומאירופה העתיקה שם רק עשירים יכלו להשתמש בבושם, עם הזמנים וההתפתחות החברתית בושם הפך להיות מוצר בו משתמשת רוב האוכלוסייה. היום כמובן ישנם בשמים יקרים מאוד וגם בשמים בזול , כך שלכולם יש היכולת להחזיק באופן אישי בושם כלשהו. ואנחנו חשבנו לעצמנו, לאור התגובה הפיזית החזקה שמעורר בושם שמוצא חן בעינינו, אם היה ניתן לבדוק כמה מערכות יחסים זוגיות התחילו בגלל ניחוח בושם, מעניין מה היינו מוצאים? מעדויות בשטח גברים רבים העידו כי החלו בשיחה עם בת הזוג שלהם כי לא עמדו בריח המפתה שנדף ממנה ומשם כבר התגלגלו להיכרות מעמיקה וזוגיות. ולא פחות נשים מספרות כי הגבר שלהן קודם כל משך את תשומת ליבן כי ריחו היה מגרה בצורה בלתי רגילה. יש אומרים שריח גוף בשילוב עם בושם שמושכים אותנו, יכולים לגרום אצלנו לתגובות שדומות לשכרות. למשל, להסיר עכבות ולגרום לנו לומר דברים שאולי לא היינו מסוגלים לומר אחרת. האם גם לכם קרה שמצאתם את עצמכם משתטים, מצחקקים ומסמיקים אל מול אדם שריחו משך אתכם מאוד? ובכן, זוהי בדיוק מטרת הבושם. מה שקורה הוא שפעולת הבישום מחקה למעשה את פעולת הפרומונים, אותם הורמונים כימיקלים טבעיים שמשדרים למוח אותות ומפעילים את פעילות החיזור והכיבוש או במילים אחרות – את ריפלקס הרבייה הטבעי שטבוע בכולנו.

ריחות הבושם בשבילי הזיכרון

מסתבר שכיצורים ממשפחת היונקים, חוש הריח שלנו הוא כלי עבודה דומיננטי במיוחד כאשר אנחנו מגיעים לסביבה כלשהי. באמצעות הריחות אנחנו למעשה מבצעים ניתוח של מידע שאנחנו מקבלים מהסביבה ומסיקים מסקנות. ריח הוא המידע שמגיע הכי מהר למוח באופן טבעי (הדרך קצרה ביותר מובילה מהאף עד למוח שיושב בסוף צינור הנשימה). ומה כל זה קשור לבשמים וריחות של בשמים? ובכן התגלה כי החוויה ראשונית של ריח היא כל כך מהותית שהיא מיד יוצרת חותם במוח, או במילים אחרות – מייצרת זיכרון. הראשונים שעלו על כך היו מדענים ממכון וייצמן שלנו (גאוות יחידה חברים!) שהבינו את הקשר הפיזיולוגי הבלתי מעורער בין ריחות שונים וזיכרונות שונים.

משמעות הקשר הזה, הוא החוט הבלתי נראה בין ריח שאנחנו מרגישים פתאום לבין החוויה הרגשית והזיכרון השזורים בריח הנ"ל. וכך, יהיה הבושם שיזכיר לכם את הפקידה שהייתם מאוהבים בה בצבא, יהיה בושם שיזכיר לכן מיד את המרצה ההוא באוניברסיטה שהייתן קצת דלוקות עליו, או אפילו הבושם של הדודה שתמיד היתה מחבקת חזק מידי ומנשקת יותר מידי בצורה לא נעימה. ואז, אגב, מה יקרה אם תריחו פתאום הסנפה קצרה של הבושם של הדודה על אישה אחרת? ובכן, באופן אוטומטי ובלי שתהיו מודעים לכך בכלל, אתם תעשו איזה שהוא שיוך בתת מודע לחוויה שלילית ולא סימפטית שלכם מהילדות, ואותה אישה מסכנה תשאיר רושם לא טוב עליכם ותגרום לרתיעה מיידית, על לא עוול בכפה...

בשמים בפרופיל גבוה

אחד הטרנדים שתפסו תאוצה בעשורים האחרונים הוא כוכבי קולנוע, זמרים וזמרות, דוגמנים ואנשי ציבור שמוציאים לשוק בשמים בחסותם עליהם מתנוסס שמם. יש היום בושם לגבר במגוון ריחות של אנטוניו בנדרס, בושם של ג'סטין ביבר, שון קומבס (הידוע יותר לקהל בתור פאף דאדי), ברוס וויליס ואחרים. בושם לאישה אפשר למצוא של עשרות נשים סלבריטאיות, המפורסמות שבהן – מדונה, ביונסה, כריסטינה אגילרה, בריטני ספירס, שרה ג'סיקה פרקר, ג'ניפר לופז ועוד רבות. עבור כל אחד מהבשמים הללו ישבו אנשי מקצוע מהתחום, מה שנקרא בעגה המקצועית 'בַּשַמים', ויצרו שילובים של מרכיבים שונים שיעבירו מסר שיווקי מסוים. ריחות מתוקים מאוד, ריחות פרחוניים, ריחות של פירות, ריחות של ים ועוד קבוצות תווי ריח שיקשרו את הזיכרון שלכם לאותם זמרים או שחקניות שרוצים שתקנו את הבושם שלהם. לרוב מדובר בבשמים מצליחים מאוד, שכן מי לא רוצה שינדוף ממנו ריח ההצלחה?!

אז ש... יבושם לכולכם!

Comments (0)

No comments at this moment