בדיקת "גלובס": איפה הכי כדאי לכם לקנות היום בשמים?

רגע לפני החגים, "גלובס" השווה בין מחירי הבשמים בדיוטי פרי, במשביר, בסופר-פארם, בניו-פארם ובאינטרנט ■ המסקנות: הקרב צמוד, וניו-פארם יקרה

08/08/2013, 06:30  מיכל רז-חיימוביץ

מבצעי הבישום לקראת ראש השנה כבר יצאו לדרך. כל רשת והמבצע שלה: באפריל קונים בושם אחד ומקבלים שניים מתנה, בדיוטי פרי קונים ב-200 דולר ומשלמים 150 דולר, ובסופר-פארם ובניו-פארם הנחות בשיעורים משתנים.

רשת המשביר לצרכן הכריזה לפני כחודש על מבצע שלפיו, כהגדרתה, היא יוצאת למלחמה ישירה נגד הדיוטי פרי באמצעות מהלך של הוזלת מחירי בשמים נבחרים לחברי מועדון קלאב 365, תוך התחייבות למחיר הנמוך ביותר.

לפי הקמפיין, שיימשך עד ערב ראש השנה, מפרסמת הרשת מדי כמה ימים רשימה מתחלפת של כ-12 בשמים מובילים, שעליהם היא מתחייבות למחיר הנמוך ביותר, כהגדרתה, ולהחזר ההפרש במקרה בו יתברר אחרת.

האם המשביר עומדת בהתחייבות? יצאנו לבדוק אם כדאי לקנות שם או בדיוטי פרי, מה טווח המחירים ברשתות הפארם, והאם הכי משתלם לשבת בבית ולקנות בקליק.

בדיקת המחירים של 6 בשמים מתוך הרשימה העדכנית של מבצעי המשביר בוצעה בסניפי הרשת ובסניפי סופר-פארם, ניו-פארם, אפריל ובדיוטי פרי, ובאתרי האינטרנט המשווקים בשמים - קול פרפיום ובושמטיק.

הבדיקה מגלה כי הבטחת המשביר להיות הזולה ביותר מתממשת רק בחלק מהמקרים: ב-3 בשמים מתוך השישה, מחירי המשביר (לחברי קלאב 365) היו אכן הנמוכים - בחלק מהמקרים בשקלים בודדים ביחס למתחרים. בשני בשמים מחירי הדיוטי פרי היו הנמוכים ביותר, ובבושם אחד (212) אתר קול פרפיום הוא שהביס את המתחרים.

מה שהבדיקה הראתה באופן מובהק הוא שלא משתלם לקנות את הבשמים שנבדקו בניו-פארם, למרות שהרשת מציעה מבצעים, מפני שמחיריה עבור כולם היו הגבוהים ביותר, חלקם בפערים משמעותיים.

כך למשל, הבושם ליידי מיליון (80 מ"ל) נמכר בניו-פארם במבצע ב-400 שקל, לעומת 260-300 שקל אצל המתחרים.

לא מפרסמים מחירים באינטרנט

רשימת הבשמים שבמבצעי ההתחייבות מופיעה באתר האינטרנט של המשביר ובעמוד הפייסבוק של המבצע, אבל זהו - הרשימה כוללת אמנם את פירוט הבשמים אבל לא את מחירם. כדי לגלות אם באמת מדובר במחיר נמוך מהדיוטי פרי או ממתחרים אחרים - על חבר המועדון לסור לסניפים.

הסיבה לעמימות, כפי שנומק על-ידי המשביר בהשקת הקמפיין, נובעת מקרב המודיעין הסבוך בין המתחרים כדי להיות הזולים בכל רגע נתון (עניין כזה, אגב, פותרים בקלות באמצעות לקוחות סמויים, כפי שוודאי כל רשת יודעת היטב).

אבל למעשה, כמעט שום מחיר לא תמצאו באינטרנט. גם את מחירי הדיוטי פרי תתקשו לבדוק מראש: פירוט של היצע הבשמים נמצא באתר החנות שבשדה התעופה, אולם מחיר אין. הפירוט שכן מופיע הוא אם הבושם משתתף במבצע נוכחי (קונים ב-200 ומשלמים 150 דולר).

נציין לטובה את רשת אפריל, שמפרסמת את מחירי המוצרים בשקיפות מלאה באתר האינטרנט שלה, כאשר באתרים של סופר-פארם ושל ניו-פארם מפורסמים רק מחירי הבשמים שנמצאים במבצעי הוזלה.

מה מחייב תקנון המשביר?

הצהרת המשביר, ולמעשה כל רשת או חברה, כי היא מתחייבת למחיר הנמוך ביותר - מעלה את הקשר שבין הצרכן ובינה לרמה אחרת. הרשת מתחייבת בפניו שהיא עשתה את השוואת המחירים גם עבורו - והיא מתחייבת להיות הזולה. מה שנותר לצרכן הנאמן הוא לסמוך על ההתחייבות הזו.

כדי להגביר את ההתחייבות הצהירה המשביר כי צרכן שימצא מחיר נמוך יותר, יזוכה בגין ההפרש. אבל מה על הצרכן הקפדן לעשות כדי לקבל את ההפרש? לרכוש בושם במשביר, ולאחר הרכישה - אם ימצא את אותו הבושם במחיר זול יותר, בהתאמה למועד שבו נרכש, עליו לפנות מיד ו"ללא דיחוי" לסניף המשביר, לפרט את טענתו ולצרף מסמך רשמי של החברה המתחרה, המציין את המחיר הנמוך יותר ואת המועד הרלוונטי, "באופן המוכיח לשביעות-רצון החברה כי אכן זהו המחיר בו נמכר המוצר בחברה המתחרה".

עוד קובע התקנון כי התנאי הוא שהמחיר המוזל אצל המתחרה לא הוצע בהנחה פרטנית או באמצעות קופון או במכירה קבוצתית. אם יעמדו הצרכן הקפדן שלנו בתנאים הללו, הוא יקבל זיכוי בגין ההפרש (לא החזר מזומנים).

רק לחברי מועדון

לא בכדי מבדלת הרשת את חברי המועדון באמצעות ימי מכירה מיוחדים או הנחות מעמיקות בלעדית לחברים - כ-80% מלקוחות המשביר לצרכן הם חברי מועדון קלאב 365. גם מבצעי הבישום המדוברים מיועדים לחברי המועדון בלבד. מדבקה אדומה המבשרת את המחיר על בקבוקי הבושם שבמבצע מכריזה כי מדובר על מחיר התקף לחברי המועדון בלבד.

למי שלא חבר, מופיעה גם מדבקת המחיר המלא, שהוא ככל הנראה פיקטיבי, משום אין ספק שאיש אינו משלם בימים אלה: לדוגמה, בין הבשמים שמבצע כעת נמצא הבושם אופוריה של קלווין קליין (א.ד.פ, 100 מ"ל) ב-239 שקל. המחיר המלא המופיע על הבושם הוא 620 שקל (בפער הזה המוכרות ישכנעו את הלקוח לשלם 100 שקל ולהצטרף למועדון).

המבצעים מעמיקים את ההנחה

מבצעים, בעיקר בשיטת מבצעי כמות, עשויים לשנות פני התחרות ולהעביר את היתרון במחיר מרשת אחת לאחרת. באפריל, למשל, קיים מבצע לפיו קונים בושם אחד במחיר מלא ומקבלים שניים ללא תשלום: כך שב-700 שקל, המחיר המלא לבושמי לנקום (פואם למשל), ניתן לקבל 3 יחידות, ובכך ירד מחיר המבצע מ-299 שקל ליחידה ל-233 שקל ליחידה.

בדיוטי פרי קיים מבצע לפיו קונים ב-200 דולר ומשלמים 150 דולר, כלומר 25% הנחה - כל הבשמים המופיעים בטבלה נכללים במבצע הזה. כך שבבחינת המחיר לפואם של לנקום, בקניית 3 יחידות ב-76 דולר (269 שקל) כל אחת, בשקלול המבצע, ירד המחיר ליחידה ל-59 דולר (208 שקל). שני המבצעים הללו מעמיקים את הפער ביחס למחיר הבושם בניו-פארם, שלאחר 40% הנחה עומד על 420 שקל.

לצד מבצעי הכמות, שמחייבים את הקונים לרכוש כמה בשמים כדי לזכות בהנחה, מציעה כל רשת מבצעים נקודתיים.

גם באתרי האינטרנט: באתר קול פרפיום מבצעי עד 80% ב"פינת המציאות" יובילו למחירים של 100-130 שקל לשורה של בשמים, בהם tous לגבר או ג'ין לנווין לאישה.

באתר בושמטיק הבושם אופוריה של קלווין קליין מוצע ב-194 שקל, לעומת בכ-300 שקל מחיר המבצע בסופר-פארם ו-239 שקל מחיר המבצע לחברי מועדון במשביר. בפינת העודפים מוצעים בשמים ב-80-150 שקל.

המשלוח באתר בושמטיק בדואר רשום אנו כרוך בתשלום. בקול פרפיום תקבלו משלוח רשום ללא תוספת בקנייה מ-100 שקל.

Comments (0)

No comments at this moment